Én így csinálom, avagy az univerzális top szet

. A célhalak viszont napról napra is változhatnak így a top szettek felszerelése-gumizása cserélendõ amennyiben kevés top szettel rendelkezünk, illetve ha valamilyen szinten versenyekkel is kacérkodunk, esélyesebbek vagyunk amennyiben 3-4 felszerelt top szet is a rendelkezésünkre áll

Nagy elõnyt jelenthet a több top szettel rendelkezünk.

Ez a feladat viszont nem minden esetben gyors és egyszerû úgy, hogy hazaérkezek este egy keszeges horgászatról, fáradt is vagyok, a gyerekek már körülöttem pattognak, és még készülni kellene egy másnapi pontyos etapra. Nézzünk erre egy gyors megoldást. Van 3db háromtagos top szettünk a botunkhoz, keszegeztünk így a három botvég vékony gumizással van szerelve. Megosztanám veletek, hogy én miként tudok gyorsan átgumizni három top szettet.

Keszeges top szettek

A háromtagos szettekbõl az egyes tag rendszerint teleszkópos megoldású a kettes már rátoldós. Én a kettes taggal szoktam pontyozni, mert itt igen nagy ?kályhacsõ" áll a rendelkezésemre akár komolyabb gumik befûzésére, így az egyes tag egyszerûen ki van véve a botból. Itt jön az elsõ turpisság olyan formában, hogy a kályhacsövön elhelyezett teflon nem belsõ, hanem külsõ, ezért nem veszítek a belsõ átmérõbõl, ennek lesz még jelentõsége a késõbbiekben...a top szet szerelése a továbbiakban a következõ alkatrészekbõl áll: gumi, Pulla bung és Dacron csatlakozó. A Pulla Bung (a hasznosságára most nem térnék ki, több cikk már foglalkozott vele, próbáljátok ki és döntsetek, én azt mondom, hogy nagyon jó) a hármas tagom végébe van szabva. A Dacron pedig megint egy érdekes kis szerkezet, vízzáróvá teszi valamelyest a botot, betolásnál csökken a gubancolódás (ezek nagy elõnyök horgászat közben), gyors a szerelékcsere. A másik nagy elõnye, hogy a gumiról gumivágás nélkül levehetõ, így a Pulla Bungal együtt nagyon jól használható, és nagyon meggyorsítja, illetve költséghatékonnyá teszi a gumicserét.

Preston Pulla Bung/Preston Dacron Connectors/MIDDY Hi Vis Original gumi-remek társak.

Keszegezésnél az egyes tagot visszateszem a botba és azt használom vékony gumizással. Most jön a trükk egyik alapfeltétele, mégpedig az, hogy az egyes tag elõre fel van szerelve a gumimérethez megfelelõ teflonnal és apró Dacron Connectorral, a gumi másik végén egy egyszerû Preston Storabung van kötve, ami a kettes tag méretére van szabva és így rátekerve a gumi. Az okosság lényege az, hogy a pontyozó kettes tagról leveszem gumicsökkenés nélkül a Dacront, a Pulla Bungot kihúzom a gumival együtt és egyszerûen a felszerelt egyes tagot befûzöm helyette teflonnal, Dacronnal, gumival és Stora Bunggal együtt! Ez pár másodperces mozdulatsor és nincs probléma a befûzéssel, mert ugye emlékszünk, hogy a kettes tag végén külsõ teflon van, amin gond nélkül átcsúszik az egyes tag a saját teflonjával és Dacronjával együtt. A végeredmény az, hogy két teflon van a top setten 25-30 centire egymástól, ami látványként kicsit furcsa lehet, de hátrányát nem tapasztaltam meg használat közben, viszont az elõnyét átszerelésnél igen. Visszafelé ugyan ilyen egyszerû a mûveletsor, az egyes tag kijön Stora Bunggal, gumival, teflonnal és a kapoccsal együtt, a pontyozó gumit visszafûzöm a Pulla Bunggal együtt, ráakasztom a Dacront és kész. Tehát ezzel a módszerrel 1-2 perces átszereléssel, ami komplett átgumizást jelent, hadra tudok fogni vagy három pontyra vagy három keszegre szerelt top szettet.

A szerelt 1-es tag kompletten kivehetõ a 2-es tagból.

A pontyos top szett összeállítása

A keszeges és a pontyos gumizás, csak pár perc az átszerelés.

Így bizonyos kompromisszumokkal gyorsan hadra fogható botot kapunk két különbözõ halfaj horgászatához.
Az még hozzátenném, hogy amennyiben rendelkezünk etetõcsészés taggal is, azt én a keszeges toppok hosszához igazítom. Pontyozásnál nem láttam nagy különbséget 10-20 centi ide-oda etetésénél, mindemellett a keszeges top hosszabb a pontyosnál, így a hosszabb etetõvel is lehet pontosan poharazni pontyra. Lehet, eljutunk olyan versenyre is ahol a szabályok korlátozzák a bothosszt, ezt is vegyük figyelembe.
Ez egy aprócska ötlet, jó szerelgetést.