Valami elkezdődött - Hal etetőanyag gyártók és a NAK

A kötelező kamarai tagság a cég árbevételétől függően több százezres, vagy akár milliós tétel is lehet, a korábbi 5000,- Ft-os VOSZ tagsági díjhoz képest. Azonban a jelentősen több tagdíjért nem kaptunk és jelenleg sem kapunk több szolgáltatást, vagy segítséget. Más szempontból nézve, a mezőgazdasági tevékenységet folytatók, akik szintén kamarai tagok és szintén árbevételük arányában fizetnek tagdíjat, minden segítséget és támogatást megkapnak a kamarától beruházásaikhoz.

Fentiek figyelembe vételével úgy gondoltam, ha egy mezőgazdasági vállalkozó minden segítséget megkap a NAK-tól, hogy korszerű gépei, berendezései, épületei legyenek, akkor nekünk, szintén a kamara alá sorolt és ugyan annyi tagdíjat fizető horgász etetőanyag és csali gyártóknak is megjár ez a támogatás, segítség.
Megpróbáltam felvenni a Kamarával a kapcsolatot, de csak az ügyintézőkig jutottam, ahol csak ígéreteket kaptam. Olyan személyig, akivel egyáltalán beszélni lehetett volna a témáról, nem jutottam el. Ez konkrétan úgy nézett ki, mintha magával az Istennel akartam volna beszélni. A telefonhívásokat felvevő hölgyek, urak nem adhattak ki semmilyen telefonszámot. Gyakorlatilag eljutottam az általunk, a tagdíjunkból fenntartott, minket szolgálni hivatott hivatal bejáratáig, de onnét már sehova.

Aztán egy véletlen összeesés révén elindult valami. Tagdíj egyeztetés  miatt megkeresett a szomszéd város falugazdásza, akinek megemlítettem a problémát. Ő megígérte, hogy segít. Kaptam időpontot a megyei Kamarához, ahol a vezetőjével átbeszéltem a problémát, majd megegyeztünk, hogy le is írom, Ő pedig tolmácsolja álláspontomat a NAK vezérkarának.

Íme a levelem:

„Tisztelt ………… !

Ahogy személyes találkozásunknál is beszéltük, majd telefonon is egyeztettünk, megküldöm álláspontomat, illetve több velem hasonló profilú cég álláspontját is a horgász etetőanyagok és csalik gyártásával kapcsolatban.

Cégem, a PJ TOP MIX Kft horgász etetőanyagot gyárt, melynek a TEÁOR száma

1092 Hobbiállat eledel gyártás.

A tevékenységünk, a horgász etetőanyag és csali gyártás, forgalmazás nem tartozhat ebbe a TEÁOR kódba, mert a termék nem hobbi állatok etetésére készül. A hal, amelyre a horgász horgászik nem hobbi állat. Hogy még érthetőbbé tegyem, egy ponty, amely a Dunában él nem hobbi állat.

Sőt, a horgászok egy része elfogyasztja az általa megfogott halat, márpedig hobbiállatot nem szokás megenni, mert nem étkezési célokra tartjuk azokat. Egy szélsőséges példát felhozva a hobbiállatként tartott macskát sem fogyasztjuk el.

A horgász etetőanyag nem lehet állatok etetésére szolgáló táp/takarmány sem, mert a tápnak/takarmánynak egészen más a fogalma. A táppal/takarmánnyal az állatokat azért etetik rendszeresen, hogy gyorsabban fejlődjenek, húsuk minősége jobb, emberi fogyasztásra alkalmasabb legyen.

A horgász a halakat nem eteti rendszeresen, csak alkalmanként, amikor elmegy horgászni. Az etetőanyagot azért használja, hogy a horgászhelyéhez csalja a halakat és nagyobb eséllyel tudja azokat a horgára csalni. A horgász az általa használt etetőanyaggal csalogatja és nem neveli/növeszti a halakat.

Tehát a horgász etetőanyag és csali sem nem hobbiállat eledel, sem pedig takarmány. A TEÁOR besorolásban azonban ennek a terméknek megfelelő, egyértelmű kód nem található. A horgász etetőanyag és csali egyértelműen nem kategorizálható a TEÁOR rendszerben.

Ez sok esetben problémát és nagyon sok esetben komoly pályázati lehetőségektől való elesést jelent és jelentett.

Segítségüket kérem a horgász etetőanyagok és csalik egyértelmű kategorizálásában és ha kell, ennek a terméknek, termékcsaládnak új TEÁOR kód létrehozásában.

Egyben kérem, a NAK vizsgálja meg a lehetőségét, hogy saját keretein belül egy, ezzel a tevékenységi körrel foglalkozó részleg létrehozását. Ezt indokolja, hogy milliárdos iparágról van szó, amely több, mint 400.000 horgász igényeit szolgálja ki itthon és amely a helytelen TEÁOR besorolás és nem megfelelő kamarai odafigyelés következtében folyamatosan hátrányban van minden támogatási lehetőségnél.
Nem tudunk fejleszteni, mert a pályázatokból a TEÁOR kód miatt rendszeresen ki vagyunk zárva. Minden vonatkozik ránk, mely a mezőgazdasági termelőkre vonatkozik, de semmi sem, amely a támogatásunkat segítené. Nincs saját érdekképviseletünk, mert a kötelező NAK tagság miatt a kamarához tartozunk, ahol senki sincs, aki képviseletünket ellátná.
A NAK-tól soha semmilen segítséget nem kaptunk, márpedig ha kötelezően hozzá kell tartoznunk, akkor a mi iparágunkkal is foglalkoznia kellene.
Tudom, hogy furcsa dolog, de erre még senki sem figyelt fel és ha én nem beszélek Önnel, minden maradt volna a régiben.

Tisztelettel:

Papp József”

Levelem elküldését követően talán még kettő hét sem telt el, és megnyíltak az „égiek”, kerestek a Kamarától, mégpedig igen magas szintről. Röviden beszéltünk a problémáról és megegyeztünk egy munkacsoport létrehozásáról, melyet én állítottam össze, kiválasztva öt etetőanyag gyártót. Megegyeztünk a megbeszélés időpontjáról és helyszínéről is.
A megbeszélés legelején, az egyik vezető Kamarai képviselő meglepetten mondta, hogy nem is tudtak róla, hogy ilyen iparág is létezik. Ez természetesen bennünket is meglepett, hogy egy szervezet, ahova komoly tagdíjakat fizetünk, semmit sem tud rólunk. De aztán elmagyaráztunk mindent és azt gondolom, a Kamara részéről megértették a problémánkat.

A megbeszélésről készült emlékeztető itt olvasható:

EMLÉKEZTETŐ

Hal etetőanyag gyártók megbeszélés

Helyszín: 1119 Budapest, Fehérvári út 89-95.

Ideje: 2019. szeptember 20. (péntek) 13.00

Résztvevők:

Papp József, PJ TOP MIX Kft

Timár Gábor, Tímár Mix Halcsali

Szikszai Bertalan, Dovit Kft

Katona Tibor, Agrárius Union Kft

Kató József, Motaba Baits Kft.

Éder Tamás, NAK élelmiszeriparért felelős alelnök

Tóth Andrea, NAK mezőgazdasági szakértő

Vadász Sándor, NAK élelmiszeripari tanácsos

Dr. Hámori Judit, NAK alelnöki tanácsadó

Az ágazat képviselői azzal a problémával keresték meg a Kamarát, hogy tevékenységük alapján a 1092-es Hobbiállat eledel gyártás TEÁOR szám alá sorolódnak, ami nem teszi lehetővé, hogy a Vidékfejlesztési Programban elérhető támogatásokra pályázzanak, így a szükséges fejlesztéseikhez nem tudnak megfelelő forrásokhoz hozzájutni.

Véleményük szerint a tevékenységük alapján nem a 1092 Hobbiállat eledel gyártás kategóriába kellene, hogy tartozzanak, mert bár a horgászat hobbinak minősül, maga a hal, amelyet kifognak nem hobbiállatként tartott állat (mint pl. a kutya, macska, vagy akváriumi hal).

További felvetés, hogy a jelenleg rájuk vonatkozó vámtarifaszámmal 500 kg termék szállítása felett EKR kötelesek, míg másik VTSZ-szel 2,5 tonnáig EKR nélkül szállíthatnának.

A problémájuk megoldását nehezíti, hogy az ágazat tevékenysége nem ismert az agrárszakma szereplői számára, nincsen megfelelő érdekképviseleti szervük – bár egyes becslések szerint kb. 20 mrd Ft forgalmú, folyamatosan fejlődő iparágról van szó.

A résztvevők szeretnék a tagdíjuk ellenében őket megillető kamarai képviseletet igénybe venni.

A megbeszélésen megfogalmazott feladatok:

Az ismertetett probléma megoldása érdekében két irányban lehet elindulni:

1. A tevékenység alapján történő TEÁOR szám alá sorolás módosítása - ehhez utánanézni szükséges, hogy nemzeti, vagy EU-s hatáskör a tevékenységek TEÁOR szám alá történő besorolása.
  2. Amennyiben a TEÁOR szám alá sorolás módosítása nem, vagy csak bonyolult, sok időt igénybevevő EU-s szintű módosítással lehetséges, meg kell vizsgálni, van-e lehetőség bizonyos 1092 TEÁOR alá tartozó tevékenységek VP-ből való támogatására.

A megjelentek kérik, hogy az ágazat ismertségének a növelése érdekében a kamata biztosítson helyet a NAK lapban egy ágazatot bemutató cikknek, akár az ágazati szereplőkkel készített interjúkon keresztül.

A NAK-on belüli folyamatos képviselet biztosítása a Hal etetőanyag gyártók munkacsoport létrehozásával, a most megjelentek körének bővítésével lehetséges.

A hal etetőanyag gyártók listája a NÉBIH oldalán megtalálható:

A munkacsoport működtetésével és az érdekképviselettel kapcsolatban a kapcsolattartó Dr. Hámori Judit (hamori.judit@nak.hu; 30/681 23 44)

Illetékes szakértők:

Tóth Andrea, Mezőgazdasági Igazgatóság (toth.andrea@nak.hu, 70/505 0280)

Vadász Sándor Élelmiszeripari Igazgatóság (vadasz.sandor@nak.hu, 30/336 8392)

Budapest, 2019. szeptember 20.

A dolog jelenleg itt tart. Várom, várjuk a Kamara lépését, hogy mi is tovább tudjunk lépni, tárgyalni, természetesen akkor már kibővített munkacsoporttal. A NAK hivatalos lapjában is rövidesen elkészül a bemutatkozó írás, hogy felettes szerveink egyáltalán tudjanak rólunk és problémáinkról.
Bízom benne, hogy tárgyalásaink eredményesek lesznek és mi is elfoglalhatjuk a bennünket megillető helyet a kamarai tagok soraiban.